HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
Verkondiging - Preken - 04
De Bijbel is niet een boek wat je zomaar even van kaft tot kaft leest. Het kan lastig zijn om je weg door de Bijbel te vinden, als je niet weet wat zich wanneer heeft afgespeeld. Deze site kan je helpen om de Bijbel beter te leren kennen. Ontdek de bron van vrede, het Woord van God:
PREEK - WAAR GAAT HET EIGENLIJK OM
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
Inleiding
Heel wat predikanten en kerkenraden zijn, vaak met behulp van een
liturgiecommissie, bezig met de inrichting van de eredienst, die in de
zondagse kerkdienst in praktijk gebracht moeten worden. Vanuit het
deputaatschappen eredienst is het de ervaring dat het blijkbaar moeite
kost om het aanwezige studiemateriaal en kerkelijke besluiten om te
zetten in concreet beleid. Daarom hier een praktische handreiking om
een plan voor de liturgie op te zetten aan de hand van het
zogenaamde kerkelijk jaar. Er zijn aan 'het kerkelijk jaar'
ook allerlei theologische beschouwingen opgehangen. Daar kan ik weinig
mee. Maar een kerkorde roept ons iop de kerkelijke feestdagen te
onderhouden. Deze feestdagen vormen de markeringspunten voor een
structurering van de liturgie over een heel jaar.
Op het moment dat de verbindingen
tussen tekst en het leven in de gemeente zijn gelegd, komt een
belangrijke stap
Stel vast wat het
eigenlijke probleem is, de vraag onder de vraag.
Het gaat er bij deze
stap om dat duidelijk in beeld komt wat er leeft in het hart van de
mensen.
Stel daarvoor vragen als:
- Wat is voor jou
belangrijk m.b.t. dit onderwerp?
- Hoe stel je het je
voor als ideaal?
- Waar loop je tegen
aan, wat houd je tegen?
- Waar gaat je
interesse vooral naar uit?
- Ben je bezig om
… te bereiken/ te vermijden?
Voorbeeld
Een preek over Gij zijt
het zout der aarde levert als accenten op: opkomen voor Gods Woord,
laten zien dat je christen bent.
Vanuit de gemeente
geformuleerd leven de volgende vragen: hoe doe ik dat, kan ik dat, wil
ik dat.
Historische benadering van de
tekst
Wat betekende de tekst
toen?Wat wilde de tekst toèn zeggen? Inzicht is nodig in hoe
de tekst toen is ontstaan. De centralevragen zijn: wie schreef wat,
waar, wanneer, aan wie, in welke situatie en waarom? Zonderpretentie
tot volledigheid willen we een aantal aanzetten geven. Een toelichting
vooraf: ‘a’duidt telkens op auteursniveau,
‘b’ op tekstniveau. Wat: wat is het voor
tekst?poëzie, historisch of profetisch? etc. Waarom: om welke
redenen is de tekst geschreven?moest de gemeente iets blijven gedenken
of werden er ad hoc oplossingen aangediend?Wie: a. wie heeft de tekst
geschreven? b. en over wie verhààlt het?een
profeet die overal tegen ageerde? iemand die de theocratische monarchie
wilde verdedi-gen?Waar: a. waar is de tekst door de auteur geschreven?
b. over welke
geografische omgeving verhaalt de tekst?waar liggen die plaatsen? wat
is de functie van die plaatsen in het verhaal? hebben hun namen een
speciale betekenis? (denk ook eens aan landkaarten)Wanneer:a. in welke
periode is het geschreven?b. en over welke periode
verhààlt het?Aan wie:a. wie was de geadresseerde
in de tèkst?b. wie was de geadresseerde van de
schrijver?voorbeeld: de profeetEzechiël is nooit in Egypte
geweest, maar profeteert er wel tegen in detweede persoon; hij sprak
zijn profetiën echter uit tegen medeballingen. In welke
situatie:a. in welke situatie is de tekst door de auteur geschreven?is
het geschreven vanuit ballingschap of verbanning (zoals Johannes op
Patmos?) . was er neteen koning overleden?b. in welke situatie voltrekt
zich de tekst?is Jezus op reis of staat hij op een tempelplein?
Semantische benadering
Deze richt zich op de
anatomie van de tekst: wat zegt de tekst an sich?Wat is de anatomie van
de tekst? Structuuranalyse en narratieve methoden uit de Amsterdam-se/
Kampener school kunnen hierbij helpen. Hier wordt gekeken naar
sleutelwoorden en erwordt gebruik gemaakt van woord- en concordantisch
onderzoek. Je aandacht richt zich watde syntaxis, grammatica en
tekstindeling aan betekenis leveren.
Historische receptie van
de tekst
hoe werd een tekst
vóór jou gebruikt?Bepaalde psalmen werden
gezongen bij het opgaan naar de tempel. Vergeet ook de receptievan de
feestrollen niet: Esther werd standaard voorgelezen bij het purimfeest.
Ander voor-beeld: sinds Augustinus wordt zonde veelal afgeleid van
begeerte en dit heeft de lezing van bepaalde Oudtestamentische passages
aanzienlijk gekleurd. Wees je bewust van de culturelebagage die een
tekst met zich meetorst. Hou er ook rekening mee dat je teksten niet in
lossegeschriften zijn overgeleverd, maar sinds lange tijd in een geheel
zijn opgenomen: de canon
De vraag onder de vraag is:
Wat is voor jou
belangrijk? Wat wil je bereiken?
“Dat Gods
Naam geprezen wordt, dat iedereen God kent/kan herkennen door naar mij
te kijken. Dat God met plezier naar mij kijkt: Hij heeft alles voor mij
over gehad, nu wil ik mijn leven aan hem geven.”
Wat wil je vermijden?
“Dat mensen
mij een softie vinden, dat ik altijd Gods naam erbij sleep. Dat mensen
mij erop aan kijken. Maar ik wil God natuurlijk niet negeren.”
Conclusie
Het moet niet gaan om
een oproep tot handelen alleen als: laat zien dat je bij Christus
hoort. Het moet dieper gaan. In de preek moet je ingaan op het
spanningsveld tussen opkomen voor God en opkomen voor jezelf. Voor wie
kies je nou echt? Wie is het belangrijkste in je leven? Blijkt dat
alleen als je God moet ‘verdedigen’? Waarom zou je
voor Hem opkomen, Hem uitdragen in woord en daad? Wat levert het voor
spanning op en hoe ga je ermee om?
Onontkoombaar rekening houden met
het volgende:
I. Signatuur van de hoorders
Wat voor signatuur
draagt de plaatselijke kerk waarin de preekt? Beantwoordt de
gemeenteook werkelijk aan haar kerkelijke signatuur? Voorbeeld: de
kerkelijke ligging van een Samen-op-weg gemeente kan variëren
van sterk evangelisch tot zeer vrijzinnig. Kijk ook eens naar
de‘ligging’ van de predikant, dan weet je in ieder
geval wat de gemeente gewend is.
II. Demografische
gegevens van de hoorders
Hoe is de gemeente
samengesteld? Let op socio-economische (rijk of arm?) en
socio-cultureleverhoudingen (intellectueel niveau, verhouding
allochtonen/ autochtonen). Vaak zegt de geo-grafische ligging van de
kerk al heel wat: ligt ze in een arbeiderswijk, een nieuwbouwwijk, een
vissersdorp, een boerengehucht? Probeer je in te leven: zijn er de
laatste tijd veel sterfge-vallen geweest? Zijn er veel zieken? Zitten
ze in een moeilijke kerkfusie? Misschien weet jeook wat over
gebeurtenissen uit de streek die veel gemeenteleden aan het hart gaan,
zoals een voorval van zinloos geweld of een slechte oogst. Long geeft
in zijn boek een goed aantal‘checkpoints’.
III. Aard van de dienst
Is het een
ochtenddienst, avonddienst, bijzondere dienst (doop/ avondmaal?)? Is
het een dienstvoor jongeren of senioren? Kies het liefst voor een
gewone dienst. Dat is het meest toeganke-lijk voor iedereen op de
preekvergadering en de preekkritiek. Maak het jezelf in ieder gevalniet
onnodig moeilijk.
READ THE BOOK - THE BIBLE CHANGE YOUR LIFE
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)