HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
Verkondiging - Preken - 11
De Bijbel is niet een boek wat je zomaar even van kaft tot kaft leest. Het kan lastig zijn om je weg door de Bijbel te vinden, als je niet weet wat zich wanneer heeft afgespeeld. Deze site kan je helpen om de Bijbel beter te leren kennen. Ontdek de bron van vrede, het Woord van God:
PREEK
-Vernieuwing van de kerkdienst als Eredienst een
voortgaande noodzakelijkheid
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
Inleiding
Heel wat predikanten en kerkenraden zijn, vaak met behulp van een
liturgiecommissie, bezig met de inrichting van de eredienst, die in de
zondagse kerkdienst in praktijk gebracht moeten worden. Vanuit het
deputaatschappen eredienst is het de ervaring dat het blijkbaar moeite
kost om het aanwezige studiemateriaal en kerkelijke besluiten om te
zetten in concreet beleid. Daarom hier een praktische handreiking om
een plan voor de liturgie op te zetten aan de hand van het
zogenaamde kerkelijk jaar. Er zijn aan 'het kerkelijk jaar'
ook allerlei theologische beschouwingen opgehangen. Daar kan ik weinig
mee. Maar een kerkorde roept ons iop de kerkelijke feestdagen te
onderhouden. Deze feestdagen vormen de markeringspunten voor een
structurering van de liturgie over een heel jaar.
Wordt hervormd, door de
vernieuwing van uw denkenl... (Romeinen 12:2)
Een mens is vaak de oorzaak van zijn eigen ongeluk door de negatieve
manier waarop hij denkt. Gebruik je denkvermogen, maar hou het goed
onder controle en vernieuw je gedachten om gelukkiger te gaan leven.
Zuiver eerst je denken door je heel bewust voor te stellen hoe je
iedere negatieve gedachte, iedere vrees en elk
minderwaardigheidsgevoelen overboord gooit. Zie je geest dan als
volkomen leeg. Begin hem daarna opnieuw te vullen met gedachten aan
God, aan Christus, aan goede en aan prettige dingen. Oefen je
regelmatig twee keer per dag om deze nieuwe gewoonte aan te nemen, bv.
's morgens en 's avonds. Dan zul je je oude gewoonte om je denken door
akelige dingen in beslag te laten nemen verleren. Na verloop van tijd
zullen gedachten aan onaangename dingen zich niet meer bij jou
thuisvoelen en zullen positieve gedachten je geheel "hervormen".
Geef je over aan de Heilige Geest, en vraag Hem je gedachten te vullen
met Zijn gedachen,wat God wil en wat Hij wil, is goed, aangenaam en
volmaakt.
Vernieuwing van de eredienst wel noodzakelijk?
Bij deze vraag zijn twee tegenovergestelde benaderingen mogelijk. Je
kunt beginnen bij de eredienst of bij de mens die eraan deelneemt.
Er is sprake van een voortgaande bezinning op de eredienst van de
christelijke gemeente. De vraag daarbij is steeds: op welke wijze zal
de samenkomst van de christelijke gemeente zo vorm krijgen, dat de
samengekomen gemeente, waaraan zoveel verschillende mensen deelnemen,
de lofzeggende dienst voor Gods aangezicht met vreugde en bezieling zal
beleven?
Ontmoeting
tussen God en zijn gemeente
Wanneer je de gegeven eredienst beschouwt als een vaste vorm, die voor
altijd aan de gemeente gegeven is, om de ontmoeting tussen God en zijn
gemeente gestalte te geven, dan zul je niet snel tot wijzigingen
overgaan. Het blijft echter wel de vraag hoe je tot dat uitgangspunt
komt. Je kunt bijvoorbeeld terug vallen op de liturgie van Dordt, maar
dan heb je niet te maken met een goddelijke instelling, maar met
menselijke besluitvorming. En als je deze liturgie zou willen herleiden
tot een bijbelse oorsprong, doe je vergeefse moeite. Er zijn vanuit de
eredienst van de nieuwtestamentische gemeente wel enige gegevens aan te
reiken, die voor de eredienst van belang zijn, maar zeker niet een
complete vormgeving, laat staan de liturgie van Dordt.
Wij hebben te
maken met veranderingen
Neem je je uitgangspunt bij de mens die aan de eredienst deelneemt, dan
ligt het anders. Wij hebben te maken met veranderingen, die ons leven
bepalen. Dat heeft invloed op de manier waarop we aanwezig zijn in de
eredienst, hoe we luisteren naar de verkondiging, hoe we deelnemen aan
het zingen en hoe we de gebeden beleven. Dat we veranderende mensen
zijn weten we van onszelf zeer wel. Daarbij zijn twee aspecten van
belang. Ten eerste de voortgang van ons leven: ouder worden,
levenservaringen opdoen. Ik geef van deze veranderingen een summiere
aanduiding. Het maakt verschil of je 25 of 50 bent. Of je in je leven
veel succes hebt gehad in je werk of dat je al vroeg uit het
arbeidsproces bent geraakt door ziekte. Of je in relaties veel liefde
hebt ervaren of niet. Door je eigen levenservaringen wordt gevoel
bepaald. Of je mee kunt bidden of niet.
Achtergrond
Werk je in een veeleisend bedrijf met weinig tijd tot relaxen, dan kun
je de zondagse eredienst ervaren als een rustpunt, maar het kan
evengoed andersom zijn. Dat je niet meer in staat bent je te
concentreren op een preek van 30 minuten, omdat je gewend bent op grond
van één A4-tje tekst door te hebben waarover het
gaat. Je gaat je dan al gauw vervelen tijdens de preek.
Naast deze veranderingen in ons eigen leven zijn er ook de
veranderingen in de cultuur. Soms zijn die twee groepen veranderingen
nauwelijks te onderscheiden. Immers wij ondergaan de veranderingen in
de cultuur en veranderen zo mee. Te denken valt aan de techniek, de
secularisatie die ons leven niet onberoerd laat en het toenemend
pluralisme en relativisme.
Culturele
factoren
Deze culturele factoren werken op ons in, meer of minder, bij ouderen
en jongeren. Vooral ook bij de jongeren. Hoe zullen we dan met elkaar
op de zondag de eredienst van de gemeente beleven? Voelen we ons thuis,
met ons veranderend levensgevoel en met onze wisselende
levenservaringen? Of zegt het ons niets meer omdat we wel weten wat er
gezegd gaat worden. Hebben we na het bijwonen van de kerkdienst nog
meer een down-gevoel? Is ons verlangen naar ontmoeting met God niet
vervuld? Worden we overheerst door gelatenheid, waardoor we tenslotte
niets meer verwachten van de kerkdienst en afhaken? Zoals we dat helaas
zien, niet alleen bij jongeren maar ook bij 25-plussers.
Stille
verwachting
Of hebben we bij onszelf toch de stille verwachting dat het anders kan?
Dat er mogelijkheden zijn om een ander geestelijk gevoel op te roepen,
van bemoediging en vreugde, van bezieling en enthousiasme? We geloven
toch dat de Heilige Geest vernieuwend werkt en zal dat dan ook niet
betrekking mogen hebben op de gemeente en haar samenkomsten op de
zondag? Is vanuit het werk van de Heilige Geest vernieuwing van de
eredienst niet een gegeven mogelijkheid? Stellen wij de noodzaak van de
vernieuwing van de eredienst vast, dan verwachten we het van de
mogelijkheden van de Heilige Geest. Veni Creator Spiritus!
Mogelijkheden
tot vernieuwing
Onder de verwachting van de leiding van de Heilige Geest mogen we dus
bezig zijn met de eredienst. We voegen hier nog aan toe dat we het
gereformeerd perspectief daarbij vasthouden, want we willen bij het
heil van God in Jezus Christus bewaard blijven, door het geloof op
grond van Gods beloften, die ons in de Schrift geschonken zijn. Dat
willen we in de eredienst steeds weer beleven, in dat geloof willen we
ook als gemeente samen versterkt worden.
Omdat het bij de eredienst gaat over de eredienst van de gemeente, is
het goed in verband met de vernieuwing van de eredienst in te zetten
bij de gemeente.
1. Raadpleging
van de gemeente
Dat is het eerste wat vereist is. De leiding van de gemeente, de
kerkenraad, heeft niet het alleenrecht om beslissingen te nemen, maar
wel de taak te peilen wat er in de gemeente leeft. Soms is er duidelijk
aarzeling bij de kerkenraad om signalen van de gemeente op te vangen,
ja zelfs kan er weerstand zijn. Maar het kan toch niet zo zijn dat de
kerkenraad een gesloten gebeuren is, los van de gemeente. Natuurlijk
kunnen we spreken over de taak van de kerkenraad om leiding te geven,
maar dan toch altijd in betrokkenheid op de gemeente. En daarom zou het
goed zijn om op een gemeenteavond dit onderwerp aan de orde te stellen:
Wat vindt u van de zondagse eredienst? Zo'n gemeenteavond vereist de
nodige voorbereiding. Tijdige publicatie van de avond, informatie naar
het jeugdwerk, naar kringen, om van hen inbreng te vragen. En op die
avond vooral inventariseren wat er leeft en vervolgens aangeven wat er
mee gedaan wordt.
2. Taalgebruik
Een onderwerp om een gemeenteavond aan te wijden. In de eredienst
worden woorden gesproken, wordt uit de Bijbel gelezen, worden liederen
gezongen. Gebeurt dat met woorden uit de 17e-eeuw, de 19e of met
woorden van voor 1950? Daar zit best verschil in. Hoe functioneert het
naar de gemeente? Komen de woorden over? Wat ervaren jongeren als er
gezongen wordt uit Psalm 27:1 (berijming 1773): 'Stiet zelf dit rot dat
mij benauwt en haat, den voet en viel omdat het God verlaat'. Of
evenzo: wat horen we in de woorden 'Gebenedijd zijn grote naam', Psalm
100:4, Liedboek.
Er wordt wel eens een pleidooi gevoerd voor een eigen uitdrukkingswijze
van het geloof in de eredienst, de tale Kanaäns, vergelijkbaar
met het kerklatijn van destijds in de Rooms-Katholieke kerk. Alsof de
communicatie van het heil van God gebonden zou zijn aan een bepaalde
taal uit een bepaalde tijd, alsof de Geest van Pinksteren er niet voor
zou zorgen dat mensen in hun eigen taal over de werken van God zullen
horen. Op het punt van de communicatie in de eredienst door woorden zal
er sprake moeten zijn van een voortgaande vernieuwing.
3. Variatie in
vormgeving
Omdat
wij leven in een steeds veranderende wereld, waarbij we door de
veranderingen geprikkeld worden in reactie en beleving, is het best
goed afwisseling in de vormgeving van de eredienst te brengen. Deze
afwisseling kan betrekking hebben op de onderdelen van de eredienst,
zoals de lezing der geboden, de verwoording van de gebeden, de keuze
van de liederen, de begeleiding van de liederen, de toespitsing van de
prediking. Niet alleen in de onderdelen van de eredienst kan variatie
aangebracht worden, ook in de toespitsing van een eredienst. Vanouds
kennen we al de erediensten met Doop of Avondmaal.
We kunnen er ook toe overgaan om een aantal erediensten toe te spitsen
op ouders met jonge kinderen, waarbij de preek de vorm heeft van de
kindervertelling, en waarin liederen gezongen worden die de kinderen
kennen van de basisschool of van de kinderclub van de kerk.
Mogelijkerwijs zouden ook door een kinderkoor een aantal liederen
gezongen kunnen worden. Daarnaast is het mogelijk om bijvoorbeeld
één keer per maand in de avonddienst vooral de
jongeren op het oog te hebben. We zien dat er een verschuiving is van
deelneming aan de eredienst: de groep van 14-plussers komt vooral 's
avonds. Het is best mogelijk om voor hen een speciale invalshoek te
kiezen. Zij vinden allerlei liederen uit Opwekking (zie Kol. 3:16)
begeleid met andere muziekinstrumenten dan het orgel (zie Ps. 150)
aansprekend.
En wat betreft de verkondiging: in plaats van de inleiding op het thema
verwoord door de voorganger, zou je kunnen denken aan een introductie
die verbeeld wordt. Dat kan door gebruik te maken van posters of dia's.
En je zou deze diensten Appèldiensten kunnen noemen.
Dit soort variaties zijn ingrijpend en moeten ook goed naar de gemeente
toe voorbereid worden. Daarvoor zijn gemeenteavonden dan ook onmisbaar.
4. Deelneming gemeenteleden
Vanouds stond in de
gereformeerde traditie de ambtelijke voorganger centraal. Echter, omdat
de eredienst de eredienst van de gemeente is, mag de gemeente ook
actiever in de eredienst betrokken worden. Dat kan niet afgedaan worden
met: in je hart meezingen, meebidden en luisteren. Laat, als er voor de
zending gecollecteerd wordt, vanuit de zendingscommissie iets gezegd
worden. Laat de leden van de belijdenisgroep de schriftlezingen doen,
laat de voorbeden in de eredienst eens voorbereid worden door een
gebedsgroep, enzovoort.
Het vraagt veel tijd en geduld
De praktijk van
vernieuwing van de eredienst vraagt veel tijd en geduld. Vernieuwing is
een proces. Soms voel je grote weerstand. We leven in een tijd van
veranderingen, met zoveel verschillende levenservaringen van jongeren
en ouderen, met gemeenteleden die van elders zijn gekomen en met hen
die hun leven lang tot een bepaalde gemeente behoren. Het is dan niet
eenvoudig om samen de eredienst vorm te geven. Om samen de ontmoeting
met God te beleven, waaraan de vormgeving in al zijn variaties
dienstbaar mag zijn. En als we vernieuwen, blijven we gericht op het
gereformeerd perspectief. Want we kennen onze God, de Vader van onze
Here Jezus Christus, door zijn Woord. En door dit Woord werkt de Geest.
Zeker, met onze vorm beschikken we niet over de werking van de Heilige
Geest, maar we geloven wel dat de Heilige Geest ons creatief maakt.
Tenslotte
Veel is er aangeduid.
Voor sommigen bekend en niets nieuws, voor anderen volstrekt
ondenkbaar. In het gereformeerd protestantisme in Nederland zijn
uitersten gegroeid, soms binnen hetzelfde kerkgenootschap. Ieder moet
zich maar afvragen wat mogelijk is. Alles altijd hetzelfde laten kan
niet.
READ THE BOOK - THE BIBLE CHANGE YOUR LIFE
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)