HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
Gelijkenissen van Jezus - deel 26 - 'De onrechtvaardige huishouder'
De Bijbel is niet een boek wat je zomaar even van kaft tot kaft leest. Het kan lastig zijn om je weg door de Bijbel te vinden, als je niet weet wat zich wanneer heeft afgespeeld. Deze site kan je helpen om de Bijbel beter te leren kennen. Ontdek de bron van vrede, het Woord van God:
Een inleiding op deze serie van 29 leerzame lessen
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | A | B | S |
Het
spreken in gelijkenissen (parabels) was voor Jezus een volkomen
natuurlijke manier van spreken, en was kenmerkend van zijn stijl van
leren. Aan het begin van het Evangelie naar Markus – nadat
Jezus maar net begonnen was met zijn bediening – staat dat
Jezus “alleen in gelijkenissen tegen hen sprak”.
Het moet ons dus duidelijk zijn dat, wanneer we het denken van Jezus
zelf willen begrijpen, we geen beter studieobject kunnen vinden dan
zijn gelijkenissen. Wij mogen deze gelijkenissen grondig bestuderen met
een open verstand en hart – open om te leren en open om
vreugde toe te laten.
Bijbel
Hij hield hun een andere gelijkenis voor:
'De onrechtvaardige huishouder' gelijkenis
van 'Het huis op de rots'
Verhaal Lukas 16:1-8
Jezus
was een buitengewoon verteller. Hij wist dat verhalen sprekender
zijndan geleerde uiteenzettingen. Daarom verkondigde hij zijn
boodschapmeestal met gelijkenissen of parabels, eenvoudige verhaaltjes
uit hetdagelijks leven, die iedereen kon verstaan.
Wie een parabel begint te vertellen, wekt de indruk dat hij plots
overiets anders begint. De toehoorder vraagt zich af wat dat
vreemdeverhaal hier komt doen. Een parabel vertelt met opzet vaak
ongewone entegenstrijdige dingen, die de luisteraar schokken of ergeren.
Juist
daardoor zet hij je aan het denken. Hij dwingt je om je eigen maniervan
leven in vraag te stellen. Hij plaatst je voor de keuze tussen
tweelevenswijzen of -mogelijkheden. De Toehoorder moet kiezen
tussenzijn eigen standpunt en het standpunt van Jezus. Met andere
woorden:eenparabel bevat een oproep om voortaan anders te leven.
Sterk verhaal
We weten niet wanneer Jezus deze gelijkenis verteld heeft.
Misschienknoopte hij aan bij een voorval dat zijn leerlingen hem
volverontwaardiging verteld hadden. De reactie van Jezus is zo vreemd.
Hijvertelt een zo mogelijk nog sterker verhaal:het verhaal van
deonrechtvaardige rentmeester, die het bezit van zijn heer erdoor
jaagt.Hij wordt door zijn heer op het matje geroepen om rekenschap af
teleggen.
De
rentmeester voelt het mes op de keel. Hij blijft echter nietbij de
pakken zitten. Beslist, maar gewetenloos treft hij
onmiddellijkmaatregelen. Om zijn toekomst te verzekeren, gaat hij heel
gewiekst enslim te werk. Aan de schuldenaars van zijn baas scheldt hij
eengedeelte van hun schuld kwijt. Wie honderd vaten olijfolie
schuldigwas, moet er maar vijftig teruggeven. Van honderd zakken tarwe,
maakthij er tachtig. Natuurlijk is deze handelwijze onrechtvaardig.
Maar zohoopt de pientere rentmeester na zijn ontslag bij deze nieuwe
vriendenterecht te kunnen.
Verrassing
Nu volgt de verrassing. Jezus keurt deze oneerlijke rentmeester nietaf,
nee, hij prijst hem zelfs. Maar let goed op:Jezus keurt niet
deoneerlijke handelwijze van de rentmeester goed. Hij noemt hem niet
voorniets de 'onrechtvaardige' rentmeester. Maar toch, zegtJezus tot
zijn leerlingen, hebben jullie van deze gewetenloze bedrieger iets te
leren. Jullie zouden in dienst van het koninkrijk der hemelen,dat is de
toekomstige nieuwe wereld van God, even vastberaden envindingrijk
moeten zijn. In de crisissituatie die de rentmeesteroverkwam, ging hij
niet moedeloos bij de pakken neerzitten. Hij nam beslist en stoutmoedig
maatregelen om zich een nieuw bestaan op tebouwen.
Neem
daar gerust een voorbeeld aan, zegt Jezus tot zijnleerlingen. In dienst
van het koninkrijk der hemelen, in dienst van deliefde, in dienst van
de betere wereld die God wil, zouden jullie evenvindingrijk en
vastberaden moeten zijn. Christenen zouden met evenveeloverleg en
doorzicht moeten handelen in dienst van het goede als
dezeonrechtvaardige rentmeester in dienst van het kwade. Maar dat is
helaasniet altijd zo. De kinderen van deze duistere wereld zijn
vaakvindingrijker en creatiever dan de kinderen van het licht. Het
zoujuist andersom moeten zijn.
Verbeeldingskracht
naar Jezus'voorbeeld
Christenen zouden steeds nieuwe middelen en nieuwe wegen moetenbedenken
om het hart van de moderne mens te raken met de boodschap vanJezus. Dat
is niet gemakkelijk. Ze kijken het best naar Jezus zelf.Niemand was zo
creatief en vindingrijk om mensen te helpen als Jezus.In alle
omstandigheden reageert hij trefzeker en attent. Hij doorzietalle
mensen tot in het diepste van hun hart, want voor Jezus is eenmens
waard wat hij waard is in zijn hart. In Gods naam wil hij dewereld
veranderen, beter en mooier maken. Daarom verlegt hijvoortdurend de
grenzen. Hij duldt geen middelmatigheid, geen sleur,geen passief
afwachten. Iedereen moet voortdurend waakzaam zijn om opeen nieuwe
manier te gaan leven.
Durf
Jezus durft te geloven in de mogelijkheden van eenvoudige en
gewonemensen. Hij kiest ongeschoolde vissers uit om van hen zijn
rondreizendepredikers te maken. En met welk resultaat! Op de sabbat
moest jeeigenlijk je handen vrijhouden om God te dienen. Maar Jezus
durft hetanders te doen. Ook op de sabbat helpt Hij zieken en mensen
metproblemen. Hij geneest hen en zegt: 'De sabbat is er voor de mensen
niet de mens voor de sabbat' (Mc 2,27).
Dat is ongetwijfeld de meest menselijke uitspraak die Jezus ooit gedaan
heeft!
Hoop
Jezus geeft nooit op. Tegenslagen sporen hem telkens weer aan totnieuwe
ontdekkingen. Ondanks alles blijft hij dromen van eenrechtvaardige en
betere wereld. Niets of niemand kan hem deze droom uithet hoofd praten.
Zelfs zijn sterven wordt een nieuwe, laatstemogelijkheid om het
koninkrijk van zijn Vader dichterbij te brengen.Vanop het kruis blijft
hij geven en vergeven, blijft hij mensen aanelkaar schenken. Het is
bijna niet te geloven. Hoe kan de liefde vaneen mens zo creatief en
vindingrijk zijn! Alles hebben we van Jezus teleren. Hij is de
'rechtvaardige' rentmeester, die degoederen van zijn Heer goed en
creatief beheert.
En wij?
Van deze gelijkenis gaat een sterke oproep uit. Hoe kunnen wij thuis
enop school creatief en vindingrijk zijn? Hoe kunnen wij een
betereschool en een betere thuis maken?
Wandel als kinderen van het Licht
Efeze 5: 1-21
Efeze was een adembenemende havenstad. Wie er woonde of er een
bezoekbracht werd er in ondergedompeld. Het was net Rotterdam. De stad
hadeen indrukwekkende geschiedenis en een fantastische cultuur. In
hetcentrum stond de grote tempel van Diana, die hoorde tot de
zevenwereldwonderen. In dit Romeinse Rijk nam Efeze een voorname plaats
in.Wie in Efeze woonde hoorde echt ergens bij en wie op doorreis was
werdgeboeid door de uitstraling van de stad. Maar Efeze had ook een
anderezijde, de achterkant van de havenstad. Op de wallen werd
hoererijbedreven. Drankmisbruik was aan de orde van de dag. Er werd op
eengrove manier zaken gedaan. Het taalgebruik was zeer asociaal. De
stadwas doortrokken van criminaliteit. Handige jongens (die er toen ook
alwaren) wisten duizenden tempelbezoekers veel geld af te troggelen.
Je kunt zeggen: dat hoort er allemaal bij, zo zit de wereld in
elkaar.Als je daar niet aan mee wilt doen moet je op de hei gaan wonen.
Maarin de Bijbel staat dat toch anders. Denk bijvoorbeeld maar aan
degeschiedenis van Daniel. Hij bad tot God, terwijl het bidden tot
anderegoden dan tot de koning verboden was. Hij bleef zijn eigen God
dienenin een wereld waar dat eigenlijk verboden was.
Ook wij horen God te dienen met ons hele hart. Dat moesten de mensen
inEfeze ook. Ze moesten wandelen als kinderen des lichts, zoals
Paulusdat noemt in zijn brief aan Efeze.
de verzen 8 - 10 van Efeze 5
Want gij waart eertijds duisternis, maar nu zijt gij licht in de
Heere;wandelt als kinderen des lichts'. Want de vrucht des Geestes isin
alle goedheid, rechtvaardigheid en waarheid. Beproevende wat deHeere
welbehagelijk is.
Want gij waart eertijds
duisternis…
We leefden in de zonde en gaven ons over aan de duivel en de wereld. We
hadden geen Licht nodig.
….maar nu zijt gij licht in de Heere; wandelt als kinderen
des lichts.
Paulus wijst hier terug naar het moment van de bekering of liever
hetmoment van levensvernieuwing. Toen viel niet alleen de breuk met
hetoude leven, met het zondige 'ik', maar toen viel ook debreuk met de
'wereld'. De tijd voor de wedergeboorte, detijd van de oude mens noemt
Paulus 'duisternis', de tijddaarna, de tijd van de nieuwe mens noemt
hij 'licht'. Doordeze tegenstelling onderstreept hij nog eens het
radicale van de breukmet de wereld.
Wat is nu precies wandelen in het licht
en wandelen in de duisternis?Wandelen is wel lopen
maarlopen is niet altijd wandelen. Wandelen roept gedachten op
vanontspanning, ongebondenheid, rust en genoegen. De Bijbel spreekt
overtwee manieren van wandelen. In het licht en in het donker.
Wat is een wandel in de duisternis? De apostel Paulus geeft er
eenantwoord op.: dat zijn onvruchtbare praktijken die het daglicht
nietkunnen verdragen. Hij noemt er enkele uit zijn tijd en ze gelden,
denkik, vandaag evenzeer. Allereerst is er de morele ontaarding, die
zichuit in egoïstisch denken en doen. Dan de hebzucht: als ik
het maarhebt dan interesseert de rest mij weinig.
Dit zijn uitingen van wandelen in de duisternis en een pad
bewandelenzonder God in de wereld tot eigen genoegen. Een leven dat wat
lijktmaar ten diepste inhoudloos en hol is. Moeten wij ons niet
ernstigafvragen in hoeverre wij daarin wereldgelijkvormig zijn of
steeds meerworden. Kerk en wereld gaan hand in hand en zonde is geen
zonde meer.De scheidingslijnen zijn bijna uitgewist en kerkelijke
jongeren enouderen passen zich steeds meer aan, aan de wereldse
levensstijl.
Is er dan nog verandering mogelijk?
Ja die is er, maar dan moet er en totale ommekeer, bekeringplaatsvinden
in denken en doen. Hoe kan dat? Dat kan alleen wanneerGods geest gaat
werken en de rust onrust wordt en het geluk ongeluk enhet vermaak
onvermaak en het genoegen ongenoegen. Godsdienstige mensendenken vaak
dat mensen die nergens aan doen ongelukkig zijn, oprechtechristenen
weten het wel zeker, alleen dat is in de beleving van dewereldse mens
niet zo. Integendeel, in een tijd van massalekerkverlating zijn er
juist velen die zich bevrijd voelen van diegodsdienstige ballast. Eerst
wanneer er een ommekeer en bekering plaatsvindt en iemand van binnenuit
vernieuwd wordt weet hij/ zij dat ereertijds een wandel in de
duisternis was.
Zo is het gebeurd bij de geadresseerden van Paulus brief. Hij
schrijft:'Want gij was eertijds duisternis maar nu zijn jullie licht in
deHeere, wandelt dan als kinderen van het licht. Zij waren beschenen
doorhet genadelicht en dat licht ontdekte de duisternis, hun
duisternis.Eerst wandelden zij zonder God, maar sinds dat licht hun
levenverlichtte, hebben ze een hartelijke begeerte gekregen om opnieuw
tegaan wandelen. Te wandelen als geliefde kinderen en navolgers van
God.Alles is hetzelfde gebleven, hun woning, hun werk, hun gezin
enfamilie, alleen hun handel en wandel is van nu voortaan in het
lichtvan Gods vriendelijk aangezicht en dat biedt in dit tijdelijk
leveneeuwigheidsperspectief.
In vers 11 en 12 staan nog meer vruchten van de Geest. Namelijkhet
bestraffen van de onvruchtbare werken der duisternis. Je moet
geengemeenschap hebben met de duistere werken, je moet er niet mee
omgaanen je niet aan overgeven. Probeer en van te vluchten, je er niet
mee inte laten.
De werken der duisternis gebeuren 's nachts en niet overdag. Hetkan het
daglicht niet verdragen. Overal, dus ook in Efeze gebeurdendeze
duistere werken 's nachts.
Gods Woord brengt de waarheid aan het licht. Door dit licht worden
weontdekt aan onze zonden, aan onze geestelijke doodstaat. Als we
datgaan zien en wakker worden uit de dood dan zal Christus over
onslichten met Zijn genade en goedheid.
Ook in dit nieuwe jaar wil God van ons dat we leven zullen in
Zijnlicht, naar Zijn wil. Paulus zegt dat ook in de volgende verzen.
Zietdan hoe gij voorzichtiglijk wandelt niet als onwijzen maar als
wijzen.Benut de tijd die je krijgt om goed te doen voor God en Zijn
koninkrijkvoor je eigen zaligheid maar ook voor die van anderen.
Luister nietnaar de wereld. Maar luister naar Gods wil en niet naar
jezelf. ProbeerGod lief te hebben en in Zijn licht te leven. Geef God
de eer, metpsalmen, lofzangen en geestelijke liederen in je hart. En
dank God voorde dingen die Hij je geeft.
De laatste vermaning staat in vers 21 waar staat dat je
elkaaronderdanig moet zijn in de vreze van God. ' Wie groot wil
zijn,wasse andermans voeten'. En dit kan alleen door en in de vrezevan
God. Dat is de poort die ons de toegang geeft tot dit onderdanigzijn
aan elkaar. Alleen als we elkaar onderdanig zijn, is ons lof-
endanklied aangenaam in de oren van onze God en Vader. En dat kanalleen
door of in de vreze van God, door Zijn licht.
Licht en duisternis Licht
en duisternis is een interessante tegenstelling die we door de hele
Bijbel heen tegenkomen.
In Genesis 1:2, het tweede vers in de Bijbel, spreekt God er al
over.Hij zegt daar dat duisternis op de afgrond was. Op de eerste dag
van deschepping maakte God licht en Hij scheidde het licht van de
duisternis.
Vanaf die tijd wijst God ons er steeds op dat er scheiding is
tussenlicht en duisternis; in de zichtbare wereld door de aanwezigheid
van dezon en de maan en ook in de geestelijke wereld.
In de geestelijke wereld staat duisternis voor het leven zonder God
envoor de heersers van de duisternis van ons wereld-systeem en de
dadenvan ons zondige leven.
Geestelijk licht moet dan met God te maken hebben; Zijn Woord,
deBijbel, Zijn Zoon, de Heere Jezus Christus en Zijn kinderen,
degenendie geloven in Zijn Woord.
Het is interessant om te weten dat de Bijbel begint met duisternis
maareindigt met God Die het Eeuwige Licht is, onafhankelijk van de zon
ende maan. We lezen hierover in Openbaring 22:5 en Jesaja
60:19,20voorspelt deze waarheid.
Toen Christus nog niet op aarde was gebruikte God het wonder van
hetlicht om de mensen Zijn aanwezigheid te laten zien. God gebruikte
debrandende braambos om tot Mozes te spreken en de vuurkolom om
deIsraëlieten 's nachts uit Egypte te leiden.Toen de apostel
Pauluswerd gered werd hij verblind door een groot licht en toen Petrus
werdbevrijd uit de gevangenis scheen er licht in de gevangenis.
Aan de andere kant is geestelijke duisternis een gevolg van satan,
degod van deze wereld, die de harten van de mensen verblindt. 2
Korinthe4:3,4
Christus kwam als een Licht in de wereld en een ieder die in Hem
gelooft blijft niet in de duisternis. Johannes 12:46
Maar de mensen hebben de duisternis liever gehad dan het licht omdathun
werken slecht waren en zij wilden zich in de duisternis verstoppen.
Er zijn maar weinig mensen die begrijpen dat licht en duisternis
voorGod hetzelfde zijn. Psalm 139:12 God ziet zelfs de dingen die wij
inhet geheim doen en de mens zal daarvoor op een dag verantwoording
afmoeten leggen. 1 Korinthe 4:5
Voordat wij in Christus geloofden sprak God over ons als
duisternis,maar nadat wij geloofden werden wij kinderen van het licht
genoemd.Efeze 5:8
Als kinderen van het licht moeten wij geen gemeenschap hebben met
deonvruchtbare werken van de duisternis, maar ze eerder bestraffen
doorhet licht. Efeze 5:11,13
Romeinen 13:12 zegt dat wij de werken der duisternis moeten afleggen en
de wapenen van het licht aan moeten doen.
Dat is een interessant punt. In Efeze 6 gaat het over de
wapenrusting,waarom hebben wij die nodig?! - om te kunnen staan tegen
de listigeomleidingen van de duivel en tegen de geestelijke boosheden
in delucht. In 2 Korinthe 11:12 staat zelfs dat de satan zichzelf
verandertals een engel des lichts.
Zelfs één klein kaarsje kan de duisternis
overwinnen ineen donkere plaats. Fillipenzen 2:15,16 zegt dat wij
schijnen alslichten in de wereld, voorthoudende het Woord des Levens.
Dat vers uit Filippenzen herinnert me aan een ander vers: Psalm
119:130"de opening van Uw woorden geeft licht". Dus om meer geestelijk
lichtte hebben moeten wij het Woord blijven lezen, bestuderen,
memoriserenen het gebruiken als de duisternis ons wil overvallen.
En in ons dagelijks leven moeten wij de duisternis ( de daden van
eenzondig leven) niet mixen met het licht ( de Heere Jezus Christus).
InRomeinen 16:19 staat: "ik wil dat gij wijs zijt in het goede,
dochonschuldig in het kwade". Dus houd jezelf rein en laat hetLicht des
Levens door je heen schijnen, ook in het nieuwe jaar.
Lees ook eens het document: Wat is een gelijkenis eigenlijk?
Handig Hulpmiddel: Een overzicht van de Gelijkenissen
Lees ook eens het document: Wat is een gelijkenis eigenlijk?
Handig Hulpmiddel: Een overzicht van de Gelijkenissen
Overzicht van gelijkenissen in deze serie - maak maar een keus
- Huis op de steenrots (Mattheüs 7: 24 - 27; Lukas 6: 47 - 49)
- De vierdelige akker (Mattheüs 13: 3 - 9 en 13 - 20; Markus 4: 3 - 9 en 13 - 20; Lukas 8: 5 - 8 en 11 - 15)
- Het onkruid tussen de tarwe (Mattheüs 13: 24 - 30 en 36 - 43)
- Het mosterdzaad (Mattheüs 13: 31 - 32; Markus 4: 30 -32; Lukas 13: 18 - 19)
- De zuurdesem (Mattheüs 13: 33, Lukas 13: 20 -21)
- De schat in de akker (Mattheüs 13: 44)
- De kostbare parel (Mattheüs 13: 45 - 46)
- Het visnet (Mattheüs 13: 47 - 50)
- Het verloren schaap (Mattheüs 18: 12 - 14); Lukas 15 : 4 - 7)
- De onbarmhartige dienstknecht (Mattheüs 18: 23 - 35)
- De arbeiders in de wijngaard (Mattheüs 20: 1 - 16)
- De twee zonen (Mattheüs 21: 28 - 31)
- De boze wijngaardeniers (Mattheüs 21: 33 - 41; Markus 12: 1 - 9 en 12; Lukas 20: 9 - 16 en 19)
- De koninklijke bruiloft (Mattheüs 22: 2 - 14; Lukas 14:16 - 24)
- De tien maagden (Mattheüs 25: 1 - 13)
- De talenten (Mattheüs 25: 14 - 30; Lukas 19: 11 - 27)
- De zaadzaaier (Markus 4: 26 - 29)
- De twee schuldenaars (Lukas 7: 41 - 43)
- De barmhartige Samaritaan (Lukas 10: 30 - 37)
- De onbeschaamde vriend (Lukas 11: 5-8 )
- De rijke dwaas (Lukas 12: 16 - 21)
- De onvruchtbare vijgenboom (Lukas 13: 6 - 9)
- De torenbouw (Lukas 14: 28 - 33)
- De verloren penning (Lukas 15: 8 - 10)
- De verloren zoon (Lukas 15: 11 - 32)
- De onrechtvaardige huishouder (Lukas 16: 1-8 )
- De rijke man en de arme Lazarus (Lukas 16: 19 - 31)
- De heer en zijn knecht (Lukas 17: 7 - 10)
- De Farizeeër en de tollenaar (Lukas 18: 9 - 14)
LEES OOK EENS OVER : DE ZEVEN GELIJKENISSEN IN HET EVANGELIE VAN MATTHEÜS
LEES OOK EENS : DE GELIJKENISSEN VAN DE HEILAND VERKLAARD EN TOEGEPAST IN LEERREDENEN door C. H. Spurgeon
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)