HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
Gelijkenissen van Jezus - deel 6 - De gelijkenis van 'De schat in de akker'
De Bijbel is niet een boek wat je zomaar even van kaft tot kaft leest. Het kan lastig zijn om je weg door de Bijbel te vinden, als je niet weet wat zich wanneer heeft afgespeeld. Deze site kan je helpen om de Bijbel beter te leren kennen. Ontdek de bron van vrede, het Woord van God:
Een inleiding op deze serie van 29 leerzame lessen
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | A | B | S |
Het
spreken in gelijkenissen (parabels) was voor Jezus een volkomen
natuurlijke manier van spreken, en was kenmerkend van zijn stijl van
leren. Aan het begin van het Evangelie naar Markus – nadat
Jezus maar net begonnen was met zijn bediening – staat dat
Jezus “alleen in gelijkenissen tegen hen sprak”.
Het moet ons dus duidelijk zijn dat, wanneer we het denken van Jezus
zelf willen begrijpen, we geen beter studieobject kunnen vinden dan
zijn gelijkenissen. Wij mogen deze gelijkenissen grondig bestuderen met
een open verstand en hart – open om te leren en open om
vreugde toe te laten.
Bijbel
Hij hield hun een andere gelijkenis voor:
"Het Koninkrijk der
Hemelen is gelijk aan een schat, verborgen in een akker, die een mens
ontdekte en verborg, en in zijn blijdschap erover gaat hij heen en
verkoopt al wat h heeft en koopt die akker" (Matth. 13 vers 44).
Het is met het koninkrijk van de hemel als met een schat die verborgen
lag in een akker. Iemand vond hem en verborg hem opnieuw, en in zijn
vreugde besloot hij alles te verkopen wat hij had en die akker te
kopen. Ook is het met het koninkrijk van de hemel als met een koopman
die op zoek was naar mooie parels. Toen hij een uitzonderlijk
waardevolle parel vond, besloot hij alles te verkopen wat hij had en
die te kopen. (Matteüs 13, 44-47)
De commentaren op deze gelijkenissen leggen vaak de nadruk op de
onthechting die nodig is om te kiezen voor het koninkrijk der hemelen.
Men moet verkopen, zijn rijkdommen opofferen om dat koninkrijk te
kunnen bereiken. De rijkdommen worden zelfs voorgesteld als een
hinderpaal voor de komst van het koninkrijk. Dat is maar een aspect van
de gelijkenis, dat wel eens meer dan één zou
kunnen ontmoedigen.
Men zou daarentegen ook het accent kunnen leggen op de vreugde en de
haast die beide figuren aan de dag leggen om te verwerven wat in hun
ogen een grotere waarde lijkt te hebben dan wat ze zonder spijt
verkopen. Alles bij elkaar hebben ze hun rekening gemaakt en als ze hun
vorige bezittingen zonder spijt van de hand doen, dan is het omdat wat
ze nu verwerven hen rijkelijk vergoedt. Het is omwille van hun voordeel
dat ze zo handelen. We staan verre van een belangeloze onthechting.
Om zo ‘n balans te kunnen opmaken moet men de waarde kennen
van de dingen. Beiden zoeken en vinden. Het rijk der hemelen wordt niet
geschonken als men niet zoekt, niet verlangt om rijker te worden, als
men geen passie kent. Er is al een diep verlangen aanwezig in de mens
in kwestie, zij het nog onduidelijk. Voor de rest, als de schat in de
akker “ontdekt” werd, dan wil dat zeggen dat hij er
al wàs, en ongetwijfeld al lange tijd, maar men wist het
niet. Hetzelfde voor de kostbare parel.
Het is een uitnodiging om die kostbare parel te ontdekken in mijn eigen
leven. Waar ik leef, was er een schat aanwezig, en ik had er geen enkel
vermoeden van. Maar is hij eenmaal herkend als schat of waardevolle
parel, dan telt al het andere niet meer in vergelijking daarmee.
Geen sprake van offers die nodig zouden zijn om die schat op het spoor
te komen, het verlangen dat hij wekt volstaat. Geen sprake van
onthechting, maar van een immense vreugde die alles verandert. En zo
doet dit rijk, waar Jezus het alleen in gelijkenissen over heeft, alsof
het moeilijk te omschrijven en te vatten is, zich aan ons voor als iets
waarnaar we heel diep kunnen verlangen.
Naast het voordeel is er, bij de keuze om zich het ontdekte fortuin
eigen te maken, ook een vleugje dwaasheid nodig, de dwaasheid van de
verzamelaar die voor een zeldzaam stuk staat, de koorts van de
schattenjager. Je moet in beide verhalen eens letten op de haast
waarmee die twee mensen overgaan tot de financiële transacties
die nodig zijn om zich het gewenste te kunnen aanschaffen. Het lijkt
wel het eindpunt van een heel leven dat gericht was op een
méér en een béter dat nu eindelijk
werkelijkheid wordt.
Het rijk wordt niet bereikt door verstervingen of ascese, maar in
volle, uitbundige vreugde, vanaf nu, en niet pas later. We moeten ermee
ophouden van het christendom een godsdienst te maken van droefheid en
offers, en het geluk op het einde van die weg. Het rijk wordt
geschonken aan wie gepassioneerd zoekt en ligt in de ontdekking van het
enige ware goed, vanaf nu, en buiten alle proporties.
Het moet ongetwijfeld voor ons gemakkelijker zijn een voorstelling te
vormen van het gehele verhaal waaruit deze kleine gelijkenis genomen is
en de verklaring ervan te vinden, dan voor de discipelen. Zij immers
stonden voor het lijden en sterven van hun Heer en zij kenden nog maar
vaag de bedoeling van God met de mens. Wij kennen de betekenis van de
gouden draad die door al deze parabelen loopt, namelijk de waarheid of
werkelijkheid van Gods handelen in de geestelijke of onzienlijke wereld.
Na tweeduizend jaar kerkgeschiedenis begrijpen wij op welke wijze deze
schat opnieuw verborgen kon blijven, doordat de kennis van de
onzienlijke wereld verloren is gegaan, maar wij ervaren dan ook de
vreugde van de herontdekking dezer rijkdommen.
Met hulp van de weinige gegevens in deze gelijkenis, maar met
als achtergrond de kennis van de gang van zaken in het Koninkrijk der
hemelen, stellen wij ons de omlijsting van deze parabel als volgt voor:
Een rijk man begroef in zijn akker een kostbare schat. In vroeger jaren
was het moeilijk om geld te beleggen en men verborg zijn kapitaal
dikwijls in aarden vaten in de grond. Zo deed bijvoorbeeld voor enkele
jaren de Laplander, wanneer hij één of tweemaal
per jaar zijn waren naar de markt bracht en het geïnde geld
onder stenen of in ijsspleten verborg. Wij hebben ook in eigen land
tijden gekend dat men kostbare muntstukken en sieraden in potten deed
en begroef. Dan kunnen er vele jaren voorbijgaan, voordat zo'n schat
bij het omwoelen van de grond ontdekt wordt.
In onze gelijkenis kunnen wij ons voorstellen dat de rechtmatige
eigenaar door oorlogshandelingen zijn akker en daarmee de schat was
kwijtgeraakt. Geruime tijd gaat voorbij, terwijl de nieuwe eigenaar
geen weet heeft van hetgeen in de grond verborgen is. Velen lopen over
het terrein, maar de schat ligt daar volkomen vergeten.
Dan komt een betrouwbare zaakwaarnemer van de eerste landeigenaar het
bezette land binnen. Hij is met deze rijke man nauw verbonden en deze
heeft zijn geheim aan hem bekend gemaakt. De opdracht van deze man is,
de kostbaarheden te herontdekken en ze te vinden, door de instructies
op te volgen die hem door de eerste landeigenaar verstrekt werden.
Zijn inspanningen worden beloond, en wanneer hij tenslotte de
rijkdommen aanschouwt, is zijn vreugde groot. Hij volvoert nu het plan
om alles op rechtmatige wijze in zijn bezit te krijgen. Hij koopt de
akker in het vijandelijke gebied en niemand kan hem dan het recht
ontzeggen deze schatten successievelijk te voorschijn te halen.
Eer hij tot de koop overgaat, verbergt hij evenwel de schat zorgvuldig,
zodat men er geen weet van krijgt. Omdat de koper begerig is en koste
wat het kost de akker in zijn bezit wil hebben, wordt een hoge prijs
geboden en de vinder moet alles wat hij bezit ervoor opofferen. Hij
doet dit evenwel met blijdschap, want hij wordt nu de rechtmatige
eigenaar en blijft dit, totdat de bezettende macht geheel verdreven is
en de oorspronkelijke heer zijn akker en schatten overneemt.
Onjuiste uitleg
Ook deze parabel van de schat in de akker ontleent haar stof dus aan
het alledaagse leven, maar zij heeft een verheven hemelse betekenis.
Opnieuw wil de Heer ons een waarheid van het Koninkrijk Gods door een
gelijkenis inprenten. Wij schrijven van het Koninkrijk Gods, omdat hier
sprake is van een kostbare schat. Wij krijgen dus weer een blik in de
lichtzijde van het Koninkrijk der hemelen. Ook deze gelijkenis heeft
geen betrekking op de dingen van de aarde, maar zij toont de
heerlijkheid van het rijk Gods. Zij openbaart de onzienlijke
achtergrond van het werk dat Jezus hier op aarde deed.
De traditionele verklaring van deze gelijkenis is, dat het evangelie de
akker is, waarin de schatten van wijsheid, kennis, gerechtigheid,
genade en vrede verborgen zijn. De "mens" stelt dan voor het
heilbegerige kind van God dat op zoek is naar deze schat. De moeilijke
opgave bij deze uitleg is dan dat de christen bij het toe-eigenen van
deze schat geen kosten of moeiten mag sparen, zich elk offer moet
getroosten zelfs dat van zijn leven. Men moet dan alles wat men heeft,
verkopen om deze schat tot zijn eigendom te maken.
Deze uitleg is ontstaan bij de Franciscaner monniken, die de gelofte
afgelegd hadden van armoede en onthouding. Deze exegese werd door de
protestanten nagepraat en overgenomen, doch zelden of nooit toegepast,
behalve dan tot op zekere hoogte door vluchtelingen uit de tijd der
vervolgingen, toen christenen die huis en have in de steek moesten
laten om in den vreemde te dolen, zelfs de marteldood ondergingen. Maar
er is niemand die het heil kan kopen, want dit wordt uit genade
geschonken.
Geestelijke goederen verwerft men zich niet door het zichtbare als ruil
aan te bieden. God vraagt daar trouwens niet om, want Hij wil het
goede, het welgevallige en het volkomene ook voor het natuurlijke
leven. Wat zal trouwens de mens geven in ruil voor zijn leven? (Matth.
16:26).
Anderen leerden dat men "de prijs ervoor betalen moet" om het
Koninkrijk Gods te beërven. Zij willen deze prijs betalen door
het "eigen ik" te doden. Zij zingen: "O, niets te zijn, gans niets te
zijn" en "Heer, verbreek mij nu!" De koopsom die zij aanbieden, drukken
zij uit met de woorden van het koor: "Neem mij, breek mij, vul mij!"
Zij willen dus alles kwijt wat God hun in het leven geschonken heeft.
Zij willen volkomen in de vernieling, want zij verlangen immers geheel
verbroken te zijn naar lichaam, ziel en geest. Zij bidden dat God hen
als een vat wil breken en het daarna wil vullen! Bij het zingen van de
woorden "breek mij, vul mij", moet men "het gezonde verstand wel
inleveren", daar een gebroken vat nu eenmaal niet gevuld kan worden.
Men merkt op wie de inspirator van zulke liederen is. De ware christen
zal liever bidden om herstel, genezing en heling, want dan kan hij
gevuld worden met de Geest van God.
Jezus sprak: "Wat baat het de mens, als hij de gehele wereld wint, maar
zichzelf verliest of zelf schade lijdt?" (Luc. 9:25). Wie het "ik"
doodt en "niets meer" is, wie zichzelf verliest, wordt een gemakkelijke
prooi van de boze, want hij kan deze niet meer weerstaan. De bedoeling
van de duivel is, de mens eerst stuk te maken of te beschadigen, zodat
hij dan des te gemakkelijker zijn intrek bij hem kan nemen.
De geestelijke
werkelijkheid
Ten einde de geestelijke betekenis van deze gelijkenis te verstaan,
zullen wij ons eerst moeten realiseren wat de Heer met de akker
bedoelt. In vers 38 sprak Jezus: "De akker is de wereld" en deze
verklaring houden wij ook hier aan. In het Oude Testament noemt God
Israël de akker, maar Jezus spreekt in het Nieuwe Testament
over de kosmos als de akker.
Het allerschoonste en allerheerlijkste van de schepping ligt verborgen
in de mensheid. God schiep het eerste mensenpaar als volmaakte,
natuurlijke mensen, die opdracht ontvingen zich te vermenigvuldigen,
maar die ook de mogelijkheid in zich hadden te ontwikkelen tot
volmaakte, geestelijke mensen.
Dit laatste bedoelde de Heer toen Hij sprak: "Laat Ons mensen maken
naar ons beeld, als onze gelijkenis" (Gen. 1:26). Hij gaf hun
heerschappij over de aarde, maar zijn bedoeling was dat het menselijke
geslacht met Hem zou heersen over alle werken zijner handen, dus ook
gezag zou uitoefenen in de geestelijke wereld. Deze gedachte van God
lag als een kostbare schat verborgen in de schepping.
Met het Koninkrijk der hemelen wordt vanzelfsprekend de koning met zijn
onderdanen aangeduid. Het koninkrijk van satan bestaat uit de duivel
met zijn onreine geesten, het dodenrijk wordt gevormd door de koning
des doods met zijn doodsmachten; het rijk Gods is evenmin te
lokaliseren, maar heeft Jezus als koning en de wedergeboren mensheid
met haar dienende geesten, de heilige engelen, tot zijn gevolg.
De "schat" bestaat uit de kinderen des Koninkrijks die te voorschijn
moeten komen. Dan wordt het Koninkrijk Gods geopenbaard. Toen God Adam
schiep, formeerde Hij dus een natuurlijk en geen geestelijk mens. Wij
zouden dit verschil kunnen vergelijken met een rups en een vlinder. De
rups bezit de mogelijkheid om in een vlinder gemetamorfoseerd te
worden. Zo kan de natuurlijke mens zich ontwikkelen tot een geestelijk
wezen.
De bedoeling van God is "dat de mens Gods volkomen zij, tot alle goed
werk volkomen toegerust" (2 Tim. 3:16), dat deze onberispelijk zal
functioneren in de zichtbare en in de onzichtbare wereld en voor wie
Hij een plaats heeft bereid in zijn troon.
Tot de mens had God gesproken: "Weest vruchtbaar en wordt talrijk;
vervult de aarde" (Gen. 1:28). Vele mensen werden geboren, maar niemand
bereikte het doel van God. De rups bleef op de aarde kruipen en werd
niet veranderd in een vlinder die zich in de lucht beweegt.
God liet deze gang van zaken geworden, totdat de volheid des tijds
aanbrak, zoals er staat: "Hij heeft ten tijde der geslachten, die
achter ons liggen, alle volken op hun eigen wegen laten gaan" (Hand.
14:16), want "het geestelijke komt niet eerst, maar het natuurlijke, en
daarna het geestelijke. De eerste mens is uit de aarde, stoffelijk, de
tweede (geestelijke) mens is uit de hemel".
Jezus is "een levendmakende geest" dit wil zeggen: Hij maakt mensen
geestelijk. "En gelijk wij het beeld van de stoffelijke gedragen
hebben, zo zullen wij het beeld van de hemelse (geestelijke mens)
dragen" (1 Cor. 15:45-49).
De akker is dus de wereld en de nog verborgen schat was de gedachte
Gods om volmaakte zonen des Koninkrijks te formeren.
De
verborgenheid ontdekt
De "mens" die de schat ontdekte, was Jezus, de Zoon des mensen. Hoe
kwam Hij aan zijn evangelie van het Koninkrijk der hemelen? Het
antwoord luidt: Hij kende de woorden Gods en werd geïnspireerd
door de Heilige Geest. Bij Hem rijpten deze gedachten, omdat Hij
doordrong tot het wezen der oudtestamentische profetieën. Hij
was de eerste die zag dat de oude godsspraken in het nieuwe verbond een
geestelijke vervulling hadden. Hij ontdekte de oorsprong van goed en
kwaad in de geestelijke wereld. Hij stelde de boze ten toon, toen Hij
bijvoorbeeld zei: "Die het onkruid gezaaid heeft, is de duivel" (vers
39). De Zoon van God werd geopenbaard "opdat Hij de werken des duivels
verbreken zou" (1 Joh. 3:8).
Hij sprak ook over de hemelse Vader en diens heilige engelen
en Hij beloofde de Heilige Geest te zenden aan allen die in Hem zouden
geloven. Jezus wees de weg naar de volle waarheid, dat is die in twee
dimensies. Door zijn leer zouden mensen gevormd worden die van
eeuwigheid in Gods raad waren bedoeld. Jezus zag deze verborgen schat
van het Koninkrijk der hemelen liggen. Hij ontdekte haar, door bezig te
zijn met de dingen van zijn Vader, onder de leiding van de Heilige
Geest.
Zoals het werk van de wet in het hart en in het verstand van de mens
was gelegd (Rom. 2:14), zo waren alle gedachten Gods in Jezus
ingegrift. Hij vond de schat, want Hij sprak: "Die uit de hemel komt,
is boven allen; wat Hij gezien en gehoord heeft, dat getuigt Hij" (Joh.
3:31,32). Hij kreeg kennis van de bedoeling Gods met de mens en daarom
kon Hij zeggen: "Gij dan zult volmaakt zijn, gelijk uw hemelse Vader
volmaakt is" (Matth. 5:48). Hij wist dat in deze wereld een gemeente
van volmaakte, geestelijke mensen gevormd zou worden.
Aangaande deze verborgenheid sprak de apostel: "Wat geen oog heeft
gezien en geen oor heeft gehoord en wat in geen mensenhart is
opgekomen, al wat God heeft bereid voor degenen die Hem liefhebben" (1
Cor. 2:9). Jezus zag dat het Koninkrijk Gods binnen in de mens is.
Wanneer de geestelijke mens te voorschijn komt, wordt ook het
Koninkrijk Gods geopenbaard. Het klimaat van dit Koninkrijk is:
rechtvaardigheid, vrede en blijdschap door de Heilige Geest (Rom.
14:17).
Opgemerkt wordt dat de mens de schat vond en opnieuw verborg. Het
Koninkrijk Gods is immers niet voor "onverstandigen en tragen van
hart", maar "de verstandigen zullen het verstaan" (Luc. 24:25 en Dan.
12:10). "Daarom spreek Ik tot hen in gelijkenissen, omdat zij ziende
niet zien en horende niet horen of begrijpen" (vers 13).
Zo staat er: "Ik zal mijn mond opendoen met gelijkenissen, Ik zal
verkondigen wat sinds de grondlegging der wereld verborgen gebleven is"
(vers 35). Jezus verborg de gedachte Gods aangaande het Koninkrijk Gods
en de kinderen des Koninkrijks in gelijkenissen. Slechts zij die deze
beelden verstaan en deze weten te transponeren in de onzienlijke wereld
van het Koninkrijk der hemelen, die gedoopt zijn met Gods Geest en door
deze Geest wijsheid en kennis bezitten, hebben de sleutels van de
hemelse schatkamer en begrijpen de mysteries van het rijk Gods.
De transactie
Onze Heer kon het Koninkrijk Gods dat in de mensheid verborgen lag, er
niet uithalen, indien de wereld niet zijn eigendom was. Hij moest de
akker kopen van de overste dezer wereld die er heerschappij over
voerde. In de onzienlijke wereld zijn vaste wetten en het gaat er
rechtvaardig toe. Gods gerechtigheid eiste dat er niets
toegeëigend zou worden, dat niet wettig in zijn bezit gekomen
was. Er moest dus eerst een transactie plaatsvinden; er moest gekocht
worden en betaald.
Jezus bezat geen aardse schatten, want Hij sprak: "De vossen hebben
holen en de vogelen des hemels nesten, maar de Zoon des mensen heeft
geen plaats om het hoofd neer te leggen" (Matth. 8:20). Maar in de
onzienlijke wereld was Hij rijk. Hij was niet alleen gaaf als
vlekkeloos lam, maar hij was ook de enige die aan het doel Gods
beantwoordde. Alles wat Hij bezat, was dit kostbare leven en Hij bood
dit als koopprijs voor de wereld.
Het ligt niet in de aard en in het wezen van de boze dat hij zich de
mogelijkheid kon voorstellen dat in de mensheid de schat van het
Koninkrijk Gods verborgen kan zijn. Nog minder dat de kinderen des
Koninkrijks tot de volmaaktheid en de onberispelijkheid zouden kunnen
komen en waardige troonpretendenten zouden zijn. Wie kent niet zijn
slogan die hij velen in de mond legt: "Wij zijn maar mensen?" En hoe
zou hij inzicht kunnen hebben, wanneer zelfs van de heilige engelen
Gods opgemerkt wordt, dat zij begeren een blik te slaan in de
vervulling van de beloften aangaande de zaligheid der zielen (1 Petr.
1:9-12).
Ook deze dienaars van God en van de mensen kennen het plan Gods niet,
maar volgen de ontwikkeling ervan met blijde interesse. Het is bekend
dat zelfs vele christenen deze volle waarheid ook niet kunnen geloven,
want zij leren dat zij zondaars blijven tot de dood, dus verbonden
blijven met het rijk der duisternis.
Het was een grote som die aan de boze geboden werd en in zijn
verblindheid aanvaardde hij de koop. Het kostbare leven van Jezus werd
overgegeven aan de machten der duisternis, maar satan raakte de
heerschappij over deze wereld kwijt. Zij viel ten deel aan Jezus bij
zijn opstanding.
Nadat Hij de reiniging der zonde tot stand gebracht had, werd Jezus de
rechtmatige eigenaar van de wereld. Hij kreeg op wettige wijze alle
macht in hemel en op aarde. Hoewel de boze een wetteloze is, die zijn
verkocht bezit niet uit handen wil geven, begon de Heer de schat te
voorschijn te halen en Hij blijft daarmee doorgaan, totdat allen die
het heil aanvaarden, tot de volmaaktheid zijn gekomen.
De zonen Gods zullen geopenbaard worden. Jezus kocht de wereld, om een
verloste en geheiligde mensheid aan de Vader over te dragen, want er
staat: "Gij zijt geslacht en Gij hebt hen voor God gekocht met uw
bloed, uit elke stam en taal en volk en natie" (Openb. 5:9).
NOGMAALS : DE
SCHAT IN DE AKKER
“Wederom is het Koninkrijk der hemelen gelijk aan een schat
in de akker verborgen, welke
een mens gevonden hebbende, verborg die, en van blijdschap daarover
gaat hij heen en
verkoopt al wat hij heeft en koopt die akker”.
Mattheus 13:44
In de gelijkenissen van de schat in de akker en van de parel leert
Jezus dat het Rijk van God verborgen is. En dan is de schat in de akker
een treffende illustratie daarvan. Voor de omstanders die dit verhaal
hoorden was dit een vertrouwd beeld. Want men had in de tijd van de
bijbel de gewoonte geld en kostbaarheden in de grond te bewaren. Er
waren nog geen banken en kluizen. Vooral in oorlogstijd was de grond
een veilige bewaarplaats van geld.
En zo was het ook bij de man uit dit verhaal. Hij had zijn geld en
kostbaarheden in de grond verborgen met de bedoeling ze straks weer op
te graven. Maar het ging heel anders. De eigenaar stierf en werd zelf
begraven en geen mens wist van de kostbaarheden die op deze plek
verborgen waren. Evenmin de dagloner die toevallig op die akker aan het
werk was. Hij graaft en schoffelt in de aarde maar heeft geen weet dat
hier een schat in de grond zit. Zo is het nu ook met het Koninkrijk der
hemelen dat in Jezus Christus gekomen is. Uit en van jezelf zie je het
niet. Heb je geen oog voor de hoge waarde ervan. “De
natuurlijke mens begrijpt niet de dingen die van de Geest van God zijn,
want ze zijn voor hem als een dwaasheid”, zegt Paulus in 1
Kor. 2:14. Dit geheim moet je bekend gemaakt worden, je verstand moet
worden verlicht. Soms heel verrassend. U las een tekst op een bordje of
tegeltje aan de wand of u had een gesprek met een medechristen.
Misschien een blijde of ingrijpende gebeurtenis in uw leven of iets dat
in de wereld gebeurde. Misschien was het de tekst van een preek die u
vroeger hoorde. Die tekst komt ineens op u af, maar nu geheel nieuw
alsof u het
nog nooit eerder gehoord had. Een openbaring! Onvergetelijk!
Op een zekere dag schoffelde die dagloner op de akker van de
landeigenaar. En dan voelt hij iets hards, hij rukt en wrikt eraan. Hij
knielt neer op zijn hurken en graaft met zijn handen de kist uit en
ziet tot zijn grote verbazing een schat. En dat, terwijl hij er niet
naar gezocht heeft! Hij voelt zich ineens een gelukkig mens. Nu is hij
rijk, rijk in één keer! Zo is het nu bij iemand
die oog krijgt voor de unieke betekenis van Jezus Christus. Een stille
vreugde doorstroomt uw hart. U voelt zich blij en gelukkig. Zo was het
bijvoorbeeld bij Levi de tollenaar en bij de stokbewaarder. Terwijl ze
geen zoekers waren van het Koninkrijk der hemelen deden ze eensklaps
dé ontdekking van hun leven. Ineens kregen ze oog voor het
allerhoogst en eeuwig goed. Vindt u het niet verrassend? De Heere laat
Zich vinden van degenen die Hem zoeken, maar óók
van degenen die Hem niet zoeken. De Heere zegt door de mond van de
profeet: “Ik ben gevonden van hen die Mij niet zochten. Tot
het volk dat naar Mijn Naam niet genoemd was heb Ik gezegd: zie, hier
ben Ik, hier ben Ik”, Jes. 65 : 1.
De dagloner beleefde gelukkige ogenblikken. Hij maakte de kist open en
vond grote kostbaarheden. Hij keek zijn ogen uit. Een ogenblik peinst
hij wat hij doen zal en dan staat zijn besluit vast: de schat weer in
de akker verbergen en alles op alles zetten om de akker te kopen. Hij
zal alles van de hand doen, om de akker (met de schat erin) te kopen.
Hij verkocht dus maar niet enkele dingen, maar àlles wat hij
had. Zijn bezit, kostbaarheden, sieraden en parels, àlles
ging de markt op. Met blijdschap. Dit laatste wordt met nadruk in dit
verhaal vertelt. Het staat trouwens ook vermeld in de gelijkenis van de
parel, vers 43, 44. Hier ziet u de overeenkomst tussen de beide
gelijkenissen. U ziet: de schatvinder èn parelkoopman maken
dezelfde keuze. Dit heeft veel te zeggen. Dit: wie Jezus leert kennen
en mag navolgen wordt geen somber en zwaarmoedig mens. Het Evangelie
kweekt geen depressiviteit. Integendeel, uw leven krijgt juist glans,
ook de meest alledaagse dingen krijgen waarde.
Gaf het zien van Jezus u zoveel vreugde? Doe dan maar wat de
schatvinder deed. Van blijdschap ging hij heen en verkocht al wat hij
had… Ja maar, is het koninkrijk van God dan te koop? Moet je
daar je portemonnee voor open doen? Nee, natuurlijk niet. Het
Koninkrijk van God in Jezus Christus wordt uit genade gegeven. Zeker,
hier wordt gesproken van kopen en verkopen. Dat wil zeggen: dit is
uitverkoop houden. Is dat moeilijk? Vraag het eens aan de schatvinder.
Hij zegt: de schat vergoed alles!
Welke kostbaarheden gaat u opruimen? Uw vroomheid, tranen, gestalten en
bevindingen? Is er iets in uw leven wat op de eerste plaats staat? Dat
kan voor de een dit zijn en voor de ander dat. Onderzoek uzelf. Neem
een besluit en ruim het op. Of wilt u niet verkopen? Dan kunt u de
Jezus’ discipel niet zijn. Dat is ontzettend. Eén
ding is duidelijk: het Koninkrijk der hemelen maakt je echt gelukkig.
Daar mag je alles met vreugde voor opgeven. Paulus heeft dat ooit ook
gedaan. “Maar hetgeen mij gewin was dat heb ik om
Christus’ wil schade geacht…opdat ik Christus moge
gewinnen en in Hem gevonden worden” Fil. 3 : 7, 8.
gelijkenis van
'Het huis op de rots'
Lees ook eens het document: Wat is een gelijkenis eigenlijk?
Handig Hulpmiddel: Een overzicht van de Gelijkenissen
Overzicht van gelijkenissen in deze serie - maak maar een keus
- Huis op de steenrots (Mattheüs 7: 24 - 27; Lukas 6: 47 - 49)
- De vierdelige akker (Mattheüs 13: 3 - 9 en 13 - 20; Markus 4: 3 - 9 en 13 - 20; Lukas 8: 5 - 8 en 11 - 15)
- Het onkruid tussen de tarwe (Mattheüs 13: 24 - 30 en 36 - 43)
- Het mosterdzaad (Mattheüs 13: 31 - 32; Markus 4: 30 -32; Lukas 13: 18 - 19)
- De zuurdesem (Mattheüs 13: 33, Lukas 13: 20 -21)
- De schat in de akker (Mattheüs 13: 44)
- De kostbare parel (Mattheüs 13: 45 - 46)
- Het visnet (Mattheüs 13: 47 - 50)
- Het verloren schaap (Mattheüs 18: 12 - 14); Lukas 15 : 4 - 7)
- De onbarmhartige dienstknecht (Mattheüs 18: 23 - 35)
- De arbeiders in de wijngaard (Mattheüs 20: 1 - 16)
- De twee zonen (Mattheüs 21: 28 - 31)
- De boze wijngaardeniers (Mattheüs 21: 33 - 41; Markus 12: 1 - 9 en 12; Lukas 20: 9 - 16 en 19)
- De koninklijke bruiloft (Mattheüs 22: 2 - 14; Lukas 14:16 - 24)
- De tien maagden (Mattheüs 25: 1 - 13)
- De talenten (Mattheüs 25: 14 - 30; Lukas 19: 11 - 27)
- De zaadzaaier (Markus 4: 26 - 29)
- De twee schuldenaars (Lukas 7: 41 - 43)
- De barmhartige Samaritaan (Lukas 10: 30 - 37)
- De onbeschaamde vriend (Lukas 11: 5-8 )
- De rijke dwaas (Lukas 12: 16 - 21)
- De onvruchtbare vijgenboom (Lukas 13: 6 - 9)
- De torenbouw (Lukas 14: 28 - 33)
- De verloren penning (Lukas 15: 8 - 10)
- De verloren zoon (Lukas 15: 11 - 32)
- De onrechtvaardige huishouder (Lukas 16: 1-8 )
- De rijke man en de arme Lazarus (Lukas 16: 19 - 31)
- De heer en zijn knecht (Lukas 17: 7 - 10)
- De Farizeeër en de tollenaar (Lukas 18: 9 - 14)
LEES OOK EENS OVER : DE ZEVEN GELIJKENISSEN IN HET EVANGELIE VAN MATTHEÜS
LEES OOK EENS : DE GELIJKENISSEN VAN DE HEILAND VERKLAARD EN TOEGEPAST IN LEERREDENEN door C. H. Spurgeon
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)