HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
Gelijkenissen van Jezus - Deel 3 - Het onkruid tussen de tarwe
De Bijbel is niet een boek wat je zomaar even van kaft tot kaft leest. Het kan lastig zijn om je weg door de Bijbel te vinden, als je niet weet wat zich wanneer heeft afgespeeld. Deze site kan je helpen om de Bijbel beter te leren kennen. Ontdek de bron van vrede, het Woord van God:
Een inleiding op deze serie van 29 leerzame lessen
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | A | B | S |
Het
spreken in gelijkenissen (parabels) was voor Jezus een volkomen
natuurlijke manier van spreken, en was kenmerkend van zijn stijl van
leren. Aan het begin van het Evangelie naar Markus – nadat
Jezus maar net begonnen was met zijn bediening – staat dat
Jezus “alleen in gelijkenissen tegen hen sprak”.
Het moet ons dus duidelijk zijn dat, wanneer we het denken van Jezus
zelf willen begrijpen, we geen beter studieobject kunnen vinden dan
zijn gelijkenissen. Wij mogen deze gelijkenissen grondig bestuderen met
een open verstand en hart – open om te leren en open om
vreugde toe te laten.
Bijbel
Hij hield hun een andere gelijkenis voor:
De gelijkenis van 'Het onkruid tussen de tarwe'
Matteüs
13:24-30,37-43
Hij hield hun een andere gelijkenis voor: ‘Het is met het
koninkrijk van de hemel als met een mens die goed zaad op zijn akker
uitzaaide. Terwijl de mensen sliepen, kwam zijn vijand onkruid tussen
het graan zaaien en vertrok weer. Toen het jonge gewas opschoot en
vrucht begon te dragen, kwam ook het onkruid te voorschijn. De knechten
kwamen de heer des huizes vragen: “Heer, hebt u soms geen
goed zaad op uw akker gezaaid? Waar komt dat onkruid dan
vandaan?” Hij antwoordde: “Dat is het werk van een
vijand.” De knechten zeiden tegen hem: “Wilt u dat
wij er het onkruid tussenuit wieden?” Hij antwoordde:
“Nee, want dan zouden jullie met het onkruid ook het graan
lostrekken. Laat beide samen opgroeien tot aan de oogst, dan zal ik,
wanneer het oogsttijd is, tegen de maaiers zeggen: ‘Wied
eerst het onkruid, bind het in bundels bij elkaar en verbrand het.
Breng dan het graan bijeen in mijn
schuur.’”’
Daarop stuurde hij de mensen weg en ging naar huis. Zijn leerlingen
kwamen bij hem en vroegen: ‘Wilt u ons de gelijkenis van het
onkruid op de akker uitleggen?’ Hij antwoordde hun:
‘Hij die het goede zaad zaait is de Mensenzoon, de akker is
de wereld, het goede zaad dat zijn de kinderen van het koninkrijk; het
onkruid dat zijn de kinderen van het kwaad, de vijand die het zaait is
de duivel, de oogst staat voor de voltooiing van deze wereld en de
maaiers zijn de engelen. Zoals het onkruid bijeengebonden wordt en in
het vuur verbrand, zo zal het gaan bij de voltooiing van deze wereld:
de Mensenzoon zal zijn engelen erop uitsturen, en ze zullen uit zijn
koninkrijk allen die anderen ten val hebben gebracht en de wetten
hebben verkracht bijeenbrengen en hen in de vuuroven werpen; daar
zullen ze jammeren en knarsetanden. Dan zullen de rechtvaardigen in het
koninkrijk van hun Vader stralen als de zon. Laat wie oren heeft goed
luisteren!
Een pracht
gelijkenis
Jezus vergelijkt hier Gods koninkrijk met een zaaier. Maar toen het
zaad opkwam en vrucht zette, kwam er ook onkruid tevoorschijn. Toen de
knechten van de zaaier het onkruid eruit wilden halen, wilde hij dat
niet: "Als jullie het er tussen uithalen, trek je ook het koren mee
uit". Laat het samen opgroeien tot de oogst!
Verderop wordt de gelijkenis uitgelegd (Mat. 13 : 36 - 43). Hier valt
alle nadruk op de eindafrekening waarbij engelen de boosdoeners
bijeenbrengen. Met tandengeknars worden ze in de brandende oven
gegooid. De clou is: onkruid, pas op, je gaat er heus wel aan!
Nu
heeft bijbelonderzoek duidelijk gemaakt dat het nog maar de vraag is of
uitleg en gelijkenis beide van Jezus afkomstig zijn. Veel
waarschijnlijker is dat de uitleg de situatie weerspiegelt waarin de
gemeente zich bevond toen het evangelie geschreven werd. Tot hun schrik
ontdekten de eerste christenen dat je gelovigen in soorten hebt.
Daarbij worden Jezus' woorden op een bepaalde manier toegepast op die
situatie. Daar is niets mis mee. Zo gaan wij zelf ook vaak tewerk
wanneer we iets doorvertellen. Wel moeten we ons blijven realiseren dat
een gelijkenis zo een andere strekking kan krijgen dan hij
oorspronkelijk mogelijk had.
Het kwaad
wordt vernietigd
Deze gelijkenis is bijzonder duidelijk: aan het einde van de wereld zal
het kwaad worden vernietigd. Tot die dag tracht God zo veel mensen te
redden als mogelijk is.
Het antwoord is zo simpel en zo kort dat het vaak niet geheel
tot ons doordringt en wij toch weer met dezelfde vraag komen:
“Waarom doet God hier niets aan?”. Het antwoord uit
de gelijkenis is, dat Hij wacht omdat Hij nog steeds mensen wil redden.
Hij wacht in zijn genade en zwijgt in zijn liefde voor een mensheid,
die Hij niet verloren wil zien gaan.
Gods
verplichting
Als God verplicht zou zijn te moeten reageren op onze vraag:
“God, doe hier iets aan!”, dan zou die verplichting
van God gelden tegenover iedereen die deze vraag stelt. Indien God een
morele verplichting zou hebben, omdat Hij verantwoordelijk gesteld kon
worden voor de aanwezigheid van het kwaad, dan zou God bij het eerste
appèl aan die verantwoordelijkheid ingrijpen en direct een
eind maken aan alle kwaad.
Zou God dat niet doen, dan zou Hij van onverantwoordelijk gedrag
beticht kunnen worden.
Alles draait
om redding
Maar God is niet verantwoordelijk voor het kwaad in de wereld en kan
ook daarvoor niet ter verantwoording worden geroepen. Hij reageert
echter altijd op de voortdurende smeekbeden van mensen, hoewel niet
altijd op een manier zoals zij verwachten. En Hij maakt nog geen eind
aan al het kwaad.
Hij wacht, want Hij wil nog meer mensen redden. Zou Hij
wèl ingrijpen dan zou met een te vroegtijdig ingrijpen ook
veel koren verloren gaan, ofwel: mensen die anders gered zouden worden.
Nadere uitleg
van de gelijkenis
“De akker”, zei Christus, “is de
wereld.” Maar wij moeten dit zien als de kerk in de wereld.
De gelijkenis is een beschrijving van wat betrekking heeft op Gods
koninkrijk en zijn werk van verlossing onder de mensen. Dit werk komt
tot stand door de gemeente. Het is waar dat de Heilige Geest in de hele
wereld is. Overal werkt Hij aan de harten der mensen. Maar in de
gemeente moeten wij groeien en rijpen voor Gods oogstschuur.
“Die het goede zaad zaait, is de Zoon des mensen . . . het
goede zaad, dat zijn de kinderen van het koninkrijk; het onkruid zijn
de kinderen van de boze.” Met het goede zaad worden
degenen voorgesteld die geboren zijn uit Gods Woord, de waarheid. Het
onkruid stelt een groep voor die de vruchten of de belichaming zijn van
dwaling of van verkeerde beginselen. “De vijand die het
gezaaid heeft, is de duivel.” God noch een van zijn engelen
heeft ooit zaad gezaaid dat onkruid heeft voortgebracht. Het onkruid
wordt altijd gezaaid door Satan, de vijand van God en van de mensen.
In het oosten namen mensen soms wraak op een vijand door de pas
gezaaide velden te bezaaien met het zaad van een schadelijk gewas dat
bij het opgroeien veel op tarwe leek. Terwijl het met de tarwe
opgroeide, benadeelde het de oogst en bracht de eigenaar
moeite en verlies. Zo strooit Satan uit vijandschap tegen Christus zijn
schadelijk zaad tussen het goede zaad van het koninkrijk. De
resultaten van zijn werk schrijft hij toe aan de Zoon van God. Door
mensen in de gemeente te brengen die de naam van Christus dragen,
terwijl zij zijn karakter loochenen, maakt de boze dat God wordt
onteerd, het werk der verlossing onjuist wordt voorgesteld en
mensen in gevaar worden gebracht.
Christus' dienstknechten zijn bedroefd als zij zien dat echte en valse
gelovigen samen zijn in de gemeente. Zij willen graag iets doen om de
gemeente te reinigen. Evenals de slaven van de heer staan zij klaar om
het onkruid te wieden. Maar Christus zegt tot hen: “Neen,
want bij het bijeenhalen van het onkruid zoudt gij tevens het koren
kunnen uittrekken. Laten beide samen opgroeien tot de oogst.”
Christus heeft duidelijk geleerd dat mensen die in open zonde
volharden, van de gemeente gescheiden moeten worden, maar Hij heeft ons
het werk van het beoordelen van karakter en drijfveren niet
toevertrouwd. Hij kent onze natuur te goed om ons dit werk te laten
doen. Als wij zouden proberen die mensen uit de gemeente te
verwijderen die volgens ons geen echte christenen zijn, zouden
wij beslist fouten maken. Vaak beschouwen wij juist diegenen, die
Christus tot Zich trekt, als hopeloze gevallen. Als wij deze mensen
zouden behandelen op grond van ons onvolmaakt oordeel, zou
wellicht hun laatste hoop geblust worden. Velen die menen dat zij
christenen zijn, zullen ten slotte in gebreke blijven. In de hemel
zullen velen zijn die er volgens hun buren nooit zouden komen.
De mens oordeelt naar wat hij ziet, maar God beoordeelt het hart. Het
onkruid en de tarwe moeten samen opgroeien tot de oogst. De oogst is
het einde van de genadetijd.
In de woorden van de Heiland ligt nog een andere les van wondere
verdraagzaamheid en tedere liefde. Zoals de wortels van het onkruid
hecht vervlochten zijn met de wortels van het graan, kunnen in de
gemeente valse broeders nauw verbonden zijn met ware discipelen. De
ware aard van deze zogenaamde gelovigen komt niet ten volle tot uiting.
Als zij van de gemeente losgemaakt zouden worden, zouden anderen zich
daaraan kunnen stoten, die in het andere geval trouw gebleven zouden
zijn.
De les van de gelijkenis wordt geïllustreerd door Gods
handelwijze met mensen en engelen. Satan is een bedrieger.
Toen hij in de hemel had gezondigd, beseften zelfs de trouwe engelen
niet de ware aard van zijn karakter. Daarom heeft God Satan niet
dadelijk vernietigd. Als Hij dat zou hebben gedaan, zouden heilige
engelen Gods gerechtigheid en liefde niet hebben
onderscheiden. Twijfel aan Gods goedheid zou als onkruid zijn geweest,
dat de bittere vruchten van zonde en jammer zou dragen. Daarom is de
aanstichter van het kwaad gespaard om zijn karakter ten volle te
ontwikkelen.
Lange eeuwen heeft God de zielepijn gedragen door het werk van het
kwaad te laten bestaan. Hij heeft de oneindige gave van Golgota
gegeven, opdat niemand de kans zou lopen bedrogen te worden door een
onjuiste voorstelling van de boze, want het onkruid kon niet uitgerukt
worden zonder gevaar voor het uitrukken van het kostbare graan. Moeten
wij niet even verdraagzaam zijn jegens onze medemensen als de
Heer van hemel en aarde jegens Satan is?
De wereld heeft niet het recht te twijfelen aan de waarheid van het
christendom, omdat er in de gemeente onwaardige leden zijn.
Christenen moeten ook niet moedeloos worden, omdat deze valse
broeders er zijn. Hoe was het in de eerste gemeente? Ananias en Saffira
voegden zich bij de discipelen. Simon de tovenaar werd gedoopt. Demas,
die later Paulus verlaten heeft, werd tot de gelovigen gerekend. Judas
Iskariot was een van de discipelen. De Verlosser wil geen enkel mens
verliezen. Zijn ervaring met Judas wordt vermeld om zijn geduld te
laten zien met de verdorven menselijke natuur en Hij zegt dat wij deze,
evenals Hij dat gedaan heeft, moeten verdragen. Hij heeft gezegd dat er
tot het einde toe valse broeders in de gemeente gevonden zullen worden.
Ondanks de waarschuwing van Christus hebben de mensen gepoogd het
onkruid uit te trekken. De kerk heeft haar toevlucht genomen
tot de burgerlijke macht om hen, die als boosdoeners werden beschouwd,
te straffen. Zij die verschilden met de gevestigde leer zijn
opgesloten, gepijnigd en ter dood gebracht op aanstichten van mensen
die beweerden dat zij handelden op bevel van Christus. Maar het is de
geest van Satan en niet van Christus die tot zulke daden aanspoort. Dit
is de methode die Satan gebruikt om de wereld in zijn greep te krijgen.
God is op onjuiste wijze voorgesteld door de kerk, die op deze wijze
mensen heeft behandeld die als ketters werden beschouwd.
Niet het oordelen of veroordelen van anderen, maar het
verootmoedigen en wantrouwen van zichzelf is de les van
Christus' gelijkenis. Niet alles wat op de akker is gezaaid,
is goed graan. Het feit dat mensen lid zijn van de kerk wil niet zeggen
dat zij christenen zijn.
Zolang het blad groen was, leek het onkruid heel veel op de tarwe, maar
toen de akker wit was om geoogst te worden, leek het waardeloze onkruid
helemaal niet op de tarwe die gebogen ging onder het gewicht van de
volle aar. Zondaars die vroom schijnen, kunnen een tijdlang samengaan
met de echte volgelingen van Christus, en de schijn van christendom is
bedoeld om velen te misleiden. Maar bij de oogst van de wereld zal er
geen overeenkomst zijn tussen goed en kwaad. Dan zullen zij,
die zich bij de kerk hebben gevoegd zonder zich met Christus te hebben
verenigd, openbaar worden.
Het onkruid kan te midden van de tarwe opgroeien en alle voordelen
hebben van zon en regen, maar in de tijd van de oogst zult gij
“het onderscheid zien tussen de rechtvaardige en de
goddeloze; tussen wie God dient en wie Hem niet dient.'' (Mal. 3:18)
Christus zelf zal bepalen wie waard is te vertoeven met de hemelse
familie. Hij zal ieder mens oordelen naar zijn woorden en daden. Een
belijdenis alleen heeft geen waarde. Het karakter is bepalend voor de
eeuwigheid.
De Heiland wijst niet naar een tijd waarin al het onkruid tarwe zal
worden. Tarwe en onkruid groeien samen op tot de oogst, het einde van
de wereld. Dan wordt het onkruid in bossen gebonden om verbrand te
worden en de tarwe wordt bijeengebracht in Gods voorraadschuur.
“Dan zullen de rechtvaardigen stralen als de zon in het
koninkrijk huns Vaders.” Dan “zal de Zoon des
mensen zijn engelen uitzenden en zij zullen uit zijn koninkrijk
verzamelen al wat tot zonde verleidt en hen die de ongerechtigheid
bedrijven en zij zullen hen in de vurige oven werpen. Daar zal het
geween zijn en het tandengekners.”
Vermenging van
goed en kwaad
Wat was deze strekking? Niet zozeer, dunkt mij, het probleem van het
kwaad of de zonde, maar dat van de vermenging van goed en kwaad. Want
een van de problemen van het kwaad is dat het zo verschrikkelijk goed
gedijt in de vermomming van het goede.
Precies
dát brengen die woorden van Jezus treffend in beeld. Het
tegenstrijdige en paradoxale krijgt zijn plaats. Het onkruid tussen de
tarwe. En het wordt als het ware onbeschroomd aanvaard.
Niets,
merkt de Duitse theoloog Eugen Drewermann hierover op, werkt zo
averechts als de fanatieke wil tot het goede. De geneigdheid de
menselijke geschiedenis en de natuur te willen zuiveren van alles wat
negatief is of een schaduw werpt leidt op den duur tot heilige
oorlogen. In naam van het goede worden zuiveringsacties doorgevoerd.
Ethische. Etnische.
Ook
in ons eigen hart speelt dit. Hoe fanatieker we het onkruid in onszelf
en om ons heen willen uitrukken, hoe rigoureuzer de aanpak en hoe
minder er op den duur nog kan en wil groeien. De gelijkenis laat zien
dat die zuivere wereld en dat zuivere hart niet bestaan. Wat er is, is
deze wereld met zijn licht en zijn duisternis en heel dat bonte
spectrum van kleuren daartussenin.
Het gaat om
vertrouwen en geduld
De vraag die de gelijkenis ons stelt is of we genoeg vertrouwen en
geduld hebben om de dingen in onszelf en om ons heen te laten groeien
zonder ons te laten overmeesteren door de angst voor wat onkruid lijkt.
De keus kortom tussen de lange adem van het vertrouwen en onze
geneigdheid zelf ter hand te nemen wat we in feite aan God moeten
overlaten: het vermogen precies te onderscheiden tussen goed en kwaad,
tarwe en onkruid.
Want waar ligt nu eigenlijk bij iemand precies de grens tussen tarwe en
onkruid? De gelijkenis gelooft er eigenlijk niet in dat er menselijke
problemen zijn die louter kwesties zijn van zwart of wit, verkeerd of
juist. Er is meer. Er zijn meerdere manieren om vrucht te dragen dan
wij in onze angst vaak beseffen. Jezus nodigt ons uit zo samen op te
groeien tot de oogst. Vol geduld. In vertrouwen.
En die oogst? Die mogen we gelukkig aan God overlaten.
Mediteren over
'Laat ze beiden tezamen opwassen tot den oogst' (Matth. 13:30a)
Hier op aarde is alles onvolmaakt. En dat geldt zelfs als het gaat over
het Koninkrijk Gods op deze aarde. Dat blijkt ook duidelijk uit de
gelijkenis waaruit wij de woorden voor onze over-denking hebben
gekozen. Het is een bekende gelijkenis. De gelijkenis van het onkruid
tussen de tarwe. De Heere Jezus is de zaaier. Hij zaait Zijn akker in
en die akker is de wereld. Maar de duivel zaait ook. Hij doet dat 's
nachts als de mensen slapen. Hij zaait in plaats van tar-wezaad
onkruidzaad. Beide soorten zaad komen op. Pas als de vrucht wordt
gevormd komt het onderscheid openbaar. In het begin leek het onkruid
precies op de tarwe. Maar de vrucht maakt het onderscheid duidelijk.
Het
zaad in deze gelijkenis is niet Gods Woord, zoals in de vorige
gelijkenis. Het zaad zijn hier echter mensen van vlees en bloed. De
tarwe, dat zijn de kinderen des Koninkrijks en het onkruid dat zijn de
kinderen des bozen. De dienaren van de landman zouden het onkruid wel
uit willen trekken. Het wordt hen echter verboden. Ze zouden met het
onkruid ook de tarwe uittrekken. De wortels waren immers in elkaar
gegroeid.
Ook
nu komt de vraag boven wat er allemaal te doen is aan dat onkruid. Het
groeit vaak har-der dan het gewone zaad. En overal groeit onkruid. Er
is geen akker zonder onkruid. En als de Heere ons ontdekt aan onszelf
dan komen wij dat onkruid ook tegen op de akker van ons hart. Dan
kunnen wij niet boven anderen gaan staan. Dat betekent echter niet, dat
wij de zonde dan maar goed moeten praten. Dat kunnen wij dan ook niet,
want wat wij haten in ons eigen le-ven, dat kunnen wij in het leven van
anderen ook niet goedpraten. En dat gebeurt in onze tijd helaas maar al
te gemakkelijk. Er zijn wat mensen die alles maar goedpraten. Nergens
mag wat van worden gezegd. Het is echter wel de roeping van Gods
kinderen om een zoutend zout te zijn op deze aarde. Maar tegelijkertijd
wil de Heere Jezus ons door deze gelijkenis leren, dat het volmaakte
hier nooit bereikt zal worden. Altijd zal er onkruid zijn tussen de
tarwe.
Zolang deze bedeling voortduurt zullen tarwe en onkruid naast elkaar opgroeien. De Heere laat ze opwassen tot de dag van de oogst. Daarin komt Zijn lankmoedigheid openbaar. Want wat nu in de natuur onmogelijk is, dat is nu mogelijk door genade. De Heere kan van onkruid nog tarwe maken. Wat zijn wij? Zijn wij tarwe of onkruid? Van nature zijn wij allemaal kin-deren van de bozen. Dan zijn wij onderdanen van de vorst der duisternis. Hoe noodzakelijk is het toch, dat wij door genade kinderen des Koninkrijks worden. Dat gaat echter niet buiten de wedergeboorte om. Gods Woord is het zaad der wedergeboorte. Als dat zaad bij ons door genade mag vallen in de goede aarde dan komt Gods werk in ons leven in de vruchten open-baar. Wij zijn geen hartenkenners, maar wel vruchtenkenners. Dat onkruid had giftige korrels in de aren zitten. Dat was dodelijk.
Zo kunnen wij ook een gevaar
zijn voor onze medemens. Tarwekorrels zijn echter voedzaam. Daar worden
mensen door gevoed. Het is maar de grote vraag welke invloed er van ons
uitgaat en dat op alle terreinen van het leven en dus ook van het
politieke leven. Zijn wij onkruid, dan kan het veel lijken, maar op de
duur komt het onder-scheid in de vruchten van het leven duidelijk
openbaar. Alleen door genade mogen wij tarwe zijn en ook daar openbaren
de vruchten wat ons levensbeginsel is. De duivel maakt zijn eigen werk
openbaar en de Heere ook, een derde mogelijkheid is er niet. Het is of
tarwe of onkruid. Nogmaals: wat zijn wij? Dat is een dringende vraag,
want de oogst komt eraan.
gelijkenis van
'Het huis op de rots'
Lees ook eens het document: Wat is een gelijkenis eigenlijk?
Handig Hulpmiddel: Een overzicht van de Gelijkenissen
Overzicht van gelijkenissen in deze serie - maak maar een keus
- Huis op de steenrots (Mattheüs 7: 24 - 27; Lukas 6: 47 - 49)
- De vierdelige akker (Mattheüs 13: 3 - 9 en 13 - 20; Markus 4: 3 - 9 en 13 - 20; Lukas 8: 5 - 8 en 11 - 15)
- Het onkruid tussen de tarwe (Mattheüs 13: 24 - 30 en 36 - 43)
- Het mosterdzaad (Mattheüs 13: 31 - 32; Markus 4: 30 -32; Lukas 13: 18 - 19)
- De zuurdesem (Mattheüs 13: 33, Lukas 13: 20 -21)
- De schat in de akker (Mattheüs 13: 44)
- De kostbare parel (Mattheüs 13: 45 - 46)
- Het visnet (Mattheüs 13: 47 - 50)
- Het verloren schaap (Mattheüs 18: 12 - 14); Lukas 15 : 4 - 7)
- De onbarmhartige dienstknecht (Mattheüs 18: 23 - 35)
- De arbeiders in de wijngaard (Mattheüs 20: 1 - 16)
- De twee zonen (Mattheüs 21: 28 - 31)
- De boze wijngaardeniers (Mattheüs 21: 33 - 41; Markus 12: 1 - 9 en 12; Lukas 20: 9 - 16 en 19)
- De koninklijke bruiloft (Mattheüs 22: 2 - 14; Lukas 14:16 - 24)
- De tien maagden (Mattheüs 25: 1 - 13)
- De talenten (Mattheüs 25: 14 - 30; Lukas 19: 11 - 27)
- De zaadzaaier (Markus 4: 26 - 29)
- De twee schuldenaars (Lukas 7: 41 - 43)
- De barmhartige Samaritaan (Lukas 10: 30 - 37)
- De onbeschaamde vriend (Lukas 11: 5-8 )
- De rijke dwaas (Lukas 12: 16 - 21)
- De onvruchtbare vijgenboom (Lukas 13: 6 - 9)
- De torenbouw (Lukas 14: 28 - 33)
- De verloren penning (Lukas 15: 8 - 10)
- De verloren zoon (Lukas 15: 11 - 32)
- De onrechtvaardige huishouder (Lukas 16: 1-8 )
- De rijke man en de arme Lazarus (Lukas 16: 19 - 31)
- De heer en zijn knecht (Lukas 17: 7 - 10)
- De Farizeeër en de tollenaar (Lukas 18: 9 - 14)
LEES OOK EENS OVER : DE ZEVEN GELIJKENISSEN IN HET EVANGELIE VAN MATTHEÜS
LEES OOK EENS : DE GELIJKENISSEN VAN DE HEILAND VERKLAARD EN TOEGEPAST IN LEERREDENEN door C. H. Spurgeon
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)